Co jsou fulltextové vyhledavače?

Fulltextové vyhledavače, narozdíl od těch katalogových, mají určitou inteligenci. Běžné katalogové vyhledavače si můžete představit jako pouhou databázi firem, ve kterých vyhledáváte. Oproti tomu fulltextové vyhledavače můžeme zařadit o třídu výše co se týče funkcí, relevance výsledků a databáze stránek. Na této stránce si představíte obě kategorie, i se všemi pro a proti.

Jak fungují katalogy?

Běžné katalogové vyhledavače fungují takto :

  • Někdo (vy) přidá na stránky katalogu informace o svých stránkách - tedy běžná registrace, v případě firem je třeba navíc IČO, DIČ a další údaje.
  • Poté tento odkaz někdo (administrátor) zkontroluje a zveřejní
  • Vy poté vyhledáváte v seznamu stránek, které někdo zadal do tohoto katalogu
  • Jaká je však nevýhoda těchto vyhledavačů?

  • Nikdy nenaleznou stránku, která jim nebyla nabídnuta - pokud ji tedy neuložíte, nemáte šanci být v tomto katalogu nalezeni.
  • Výsledky jejich hledání jsou mnohdy sporné - pořadí závisí především na tom, jaké texty jste při registraci vložili
  • Výhody?

  • Především mnohem méně náročný provoz
  • Lehčí implementace a vývoj - jedná se o ,,pouhý" seznam firem
  • Z výše uvedeného je jasné, že katalogy ve světě internetu prozatím převažují. I ty největší vyhledavač v tuzemsku - Seznam - začínal s katalogem a teprve nedávno začal fungovat na bázi fulltextového vyhledavače.

    Fulltextové vyhledavače

    Zatímco při registraci do katalogu musíte prosurfovat téměř celý internet, abyste byli všude uvedeni, pro registraci do fulltextu musíte dělat jedinou, přirozenou věc - musíte se o svoji prezentaci starat. Shrneme nyní, jak fungují fulltextové vyhledavače:

  • Program, kterému se říká robot,neboli crawler, je nasazen na libovolnou www stránku, nejčastěji ale právě některý z katalogů, kde je dostatek odkazů. Stejně, jako vy, nebo kdokoliv jiný, prochází internetové odkazy a ,,čte si" na internetu. Zmíněný robot je u většich společnosti představován klidně i několika desítkami (stovkami) neustále prohledávajících počítačů, které stále dokola a hlouběji sledují internetové stránky. Tyto počítače mají navíc k dispozici neomezenou přenosovou rychlost, takže rychlost jejich čtení vydá za několik stovek tisíc lidí, kteří si neustále brouzdají internetem.
  • Po přečtení každé stránky si robot její obsah uloží do své databáze stránek. Samozřejmě, že si neukládá Vaše videa a fotografie z dovolené, ale pouze texty, které jsou k nim přiřazené. Stránku, kterou tedy právě čtete, si počítačový robot uloží pouze ve formě čistého textu a dále ji zpracovává.
  • Po určitém počtu dní (u každého vyhledavače je to jiné) se výsledky sesumírují - například k textům u Vaší prezentace se tak určí, jaká klíčová slova jsou v textu uvedena nejčastěji, jaká klíčová slova jsou v nadpisech, či kdy byla Vaše stránka naposledy aktualizována. Vyhledavač si zkrátka otipuje každou stránku na Vašem webu.
  • Po otipování je Vaše stránka zařazena do databáze vyhledatelných stránek - tedy mezi stránky, které lze vyhledat prostřednictvím libovolného dotazu. Jestli se právě Vaše stránka nabídne mezi prvními v dlouhém seznamu,

     

    závisí na mnoha faktorech, které rozebereme v některém z dalších článků. Zásadní a podstatné pravidlo č. 1 ale zní - pokud nemáte žádný obsah, nemá u Vás vyhledavač co nalézt.....
  • Jak vidíte, vyhledavače typu fulltext jsou mnohem náročnější, ale také kvalitnější. Jaké tedy mají výhody a nevýhody?

    Výhody

    Především, pokud je Vaše stránka uvedena byť jen v jediném katalogu a fulltextový vyhledavač na ni přijde, máte téměř jistotu, že se objevíte ve výsledku vyhledávání (i když ne na prvních místech)

    Pokud se o svoji prezentaci aktivně staráte, vyhledavače to zohlední a upřednostní Vás oproti webům, které jsou méně kvalitní (což mnoho katalogů neumí)

    Fulltextové vyhledavače se snaží chovat jako důkladní čtenáři - přečtou si celý Váš web a ty kvalitní části poté nabízejí ostatním

    Nevýhody

    Jistou nevýhodou může být jistě to, že vyhledavače poměrně často mění (=optimalizují) svůj třídící algoritmus. Pokud se například rozhodnete prodávat výrobky, o kterých máte hodně informací a dodnes si je lidé kupovali právě díky přístupu z fulltextu, zítra již to nemusí být pravda

    Fulltextové vyhledavače generují hodně vysokou zátěž datového toku a zvyšují tak provozní náklady internetu.

    Fulltextové vyhledavače občas mohou nalézt i to, co má být očím návštěvníka skryto - například díky zapomenutému odkazu, který by jinak nikdo nenalezl (ani Vy ne)

    Fulltextové vyhledavače jsou fenoménem dnešní doby. I více než 3/4 všech návštěvníků bude na Váš úspěšný web chodit především díky nim a proto je maximálně důležité pochopit, jak vůbec fungují. Vytvořit pěkné webové stránky Vám dokážeme poměrně rychle, ale to nejdůležitější je především na Vás - dodat obsah a přilákat tak návštěvníky jistě dokážeme také, ale ve Vašem oboru jste na to nejlepší asi Vy...

    
     
    Domů | Spolupráce | Slovníček pojmů | WWW zdarma